Kjøpsvilkår
Kjøpsvilkår
Når du handler hos oss, aksepterer du våre kjøpsbetingelser som gjelder for privatkunder. Du må være over 18 år. Din bestilling er bindende, men etter lov om angrerett har du rett til å gå fra kjøpet. Når varen er mottatt har du full returrett for det ubrukte produktet i 14 dager. Vi håper du blir fornøyd med Dungo babypose og ønsker tilbakemelding hvis du har noe du ønsker å formidle om produktet. Vi tar imot både positiv og negativ tilbakemelding.
Parter
Selger av Dungo Babyposer er firmaet Bugges As. (Org.nummer: 991756396 og email post@dungo.no) og betegnes her som selger/selgeren.
Adresse:
Ekkoveien 35, 1341 Slependen
Telefonnummer: +4767567374
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
Priser
Prisene våre er inklusive merverdiavgift, men eksklusiv frakt.
Bestilling
Etter bestilling vil du motta en ordrebekreftelse fra oss som viser hva du har bestilt.
Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen. Vi benytter markedsledende PayPal og Stripe. Vi kan ikke se dine private kort-opplysninger.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.
Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen.
Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.
Babyposen sendes normalt samme dag etter din bestilling er mottatt. Vi benytter posten med sporing innen Norden (Norge, Sverige, Danmark og Finland). Normalt tar postforsendelser fra 2-5 virkedager. Frakt i Norge belastes med kr 135 og frakt i Norden belastes med kr 338.
Du får oppgitt sporingsnummer på din ordrebekreftelse. Posten vil gi deg beskjed når pakken er ankommet ditt lokale postkontor.
Frakt og ekspedisjonsgebyr.
Vi sender pakker daglig med posten. Vi bruker posten Norge med sporingsnummer, forsendelsestid på 3-5 virkedager må forventes. Vi har risikoen for produktet inntil du har fått produktet i din besittelse.
Bedriften: BUGGES AS
Adresse: Ekkoveien 35, 1341 Slependen
Telefonnummer: +4767567374
Undersøkelse av produktet og mangeler
Etter at du har mottatt produktet, må du så snart du har anledning til det og innen rimelig tid, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktet er blitt skadet under transporten, eller om produktet ellers har feil eller mangler. Ta kontakt hvis noe er galt, så vil vi hjelpe deg.
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 mnd. fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra selgeren.
Reklamasjon til selgeren bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøperen kan velge mellom å kreve mangelen rettet eller levering av tilsvarende ting. Selger kan likevel motsette seg kjøperens krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal foretas innen rimelig tid. Selger har i utgangspunktet ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.
Prisavslag
Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.
Heving
Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.
Reklamasjon og garanti.
Alle Dungo produktene er garantert å være uten feil. Hvis det oppdages feil eller mangler må du innen rimelig tid gi oss beskjed om det. Feilen må foreligge når du mottar produktet. Dersom produktet har feil eller mangler kan du kreve retting av feilen, få et nytt tilsvarende produkt eller heve kjøpet. Vi følger alle gjeldende norske lover og forskrifter på dette området.
Angrerett
Angreretten gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer kjøpt i vår nettbutikk. Angreretten forutsettes at du senest innen 14 dager etter mottak av leveransen gir oss melding om om dette. Dersom du ikke har mottatt angrerett skjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktet, utvides denne fristen til tre måneder.
For at angreretten skal gjelde, må produktet være i den stand du mottok det. Eventuell returforsendelse må betales av deg. Du har selv ansvar for at produktet er forsvarlig pakket for returtransport i Dungos orginalemballasje. Nærmere opplysning om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet
Forbrukerrådet i ditt fylke kan svare på spørsmål du måtte ha om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler for deg som forbruker.
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.
Kjøper kan prøve varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, som å teste produktet under søvn, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.
Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.
Uavhentede pakker
Hvis du ikke henter pakken på utleveringsstedet og den derfor blir sendt i retur til oss, har du ikke benyttet deg av angreretten, i henhold til Angrerettloven. Du er fortsatt ansvarlig for kjøpet du har gjort og du vil bli belastet med fraktomkostninger tur - retur og et gebyr pålydende NOK 250.
Force majeure
Skulle det oppstå en situasjon som gjør det umulig for oss å levere eller foreta pliktig omlevering av Dungo babypose, og som etter vanlige kjøpsrettslige regler regnes som Force majeure opphører den rammede parts forpliktelser så lenge den ekstraordinære situasjonen vedvarer. Som Force majeure regnes eksempelvis lovendring, streik, lockout eller andre omstendigheter som partene ikke råder over, slik som krig, brann, eksplosjon eller inngrep fra offentlige myndigheter. Det samme gjelder en plutselig endring av krav til merking av produkter, varseltekster, salgsforbud eller beslutning fra myndigheter som påvirlker markedet og produkter i negativ retning eller unormal nedgang i markedet.
Personopplysninger
Vi ber om persondata som er nødvendig for å effektuere ordren din. I forbindelse med kunderegistreringer for å kunne gjøre varekjøp i Dungos nettbutikk vil det måtte lagres noen personopplysninger om deg. Når du gjennomfører en handel oppbevares blant annet navn, adresse og e-postadresse. Denne informasjonen trengs for å levere varene til deg via transportøren vi velger, samt kontakte deg om forhold i forbindelse med bestillingen. Dungo er dessuten pålagt å oppbevare denne informasjonen i forbindelse med regnskapsføring, avgifts håndtering og eventuell garanti-/returhåndtering, slik at denne historikken ikke kan slettes.
Av sikkerhetshensyn oppbevares også ip-adressen som er benyttet for å registrere bestillingen. Kortnummer for betalinger oppbevares ikke av Dungo utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering. Vår partner for kredittkort håndtering er stripe.com. Nettløsningen bruker og krever en cookie for å kunne registrere seg og gjennomføre en bestilling. (Det er mulig å se på produkter uten å bruke cookies.) Nettløsningen forsøker dessuten å lagre en permanent cookie som brukes for å gjenkjenne deg når du kommer tilbake. Denne kan slettes ved å slette nettleserens cash-filer.
Dungo selger eller deler ikke personopplysninger til tredjepart, og bytter eller videreformidler heller ikke slik informasjon med tredjepart.
Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600.
Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.